Terugblik op Palmpasen Terugblik op Palmpasen

En toen waren er ineens een heleboel kinderen in de kerk….

Zondag 24 maart was het Palmpasen. Ik was vroeg in de kerk en zat rustig te wachten op het begin van de dienst. Mijn buurvrouw stootte me aan en wees naar de deuren van de kerkzaal. Leuk, er komen een paar kinderen de kerkzaal binnen.
Een paar….? Wel een beetje meer dan een paar. Een vrolijk gekwetter klonk er opeens in de kerk, het werd op slag nog gezelliger.
Allemaal gingen ze na een onderonsje met dominee Guus naar de kindernevendienst.

Vlak voor de collectes kwamen ze terug en hoe! Met prachtig versierde palmpasenstokken kwamen de kinderen in optocht de kerkzaal binnen en liepen langs alle mensen om deze te laten zien.
Het was een prachtig, feestelijk gezicht: de fier omhoog gestoken palmpasenstokken met daarachter stralende kindergezichtjes!
Bekijk de foto’s hierboven maar eens die Lennart Immerzeel gemaakt heeft.

Heleen Horsman

Handen schudden of niet Handen schudden of niet
Sinds het uitbreken van de coronapandemie in 2020 hebben we in de Bethelkerk geen handen meer geschud. De handdruk van de ouderling aan de voorganger bij het begin en het einde van de dienst werd vervangen door een hoofdknik met de hand op het hart.
Iets dergelijks deden we ook bij de uitgang, wanneer de kerkgangers en de voorganger elkaar een “goede zondag” en een “goede week” toewensen.

Op zondag 4 juni echter, de jubileumdienst van de cantorij, werden er na afloop spontaan weer volop handen geschud. En ik moet eerlijk zeggen: ik vond het heerlijk! Het voelde voor mij veel warmer en hartelijker aan dan de hoofdknik.
Anderzijds begrijp ik ook dat sommigen toch nog voorzichtig zijn.

Vandaar het volgende compromis:
Laten we weer teruggaan naar het handen schudden, tenzij iemand dat liever niet doet; dan kan hij/zij dit kenbaar maken met een hoofdknik en de hand op het hart.

Ds. Yvonne Schoonhoven

Privacy tijdens kerkdiensten Privacy tijdens kerkdiensten
Voor het geval u zich ook afvraagt hoe het tegenwoordig gesteld is met de privacy van de kerkgangers tijdens tv-opnamen van de kerkdiensten, kan ik u melden dat het onderstaande toegevoegd is aan de liturgie met ingang van zondag 21 mei:
“Wij maken u erop attent dat vanuit deze kerk geluid en beeld worden uitgezonden via Kerkomroep.nl en YouTube. Wie niet in beeld wil komen kan plaatsnemen onder het balkon”.

Deze verwijzing naar tv-opnamen staat ook op de bordjes die al heel lang, zowel bij de zij-ingang als de hoofdingang, naast de linker deur naar de kerkzaal hangen.

Heleen Horsman

Uit de Algemene Kerkenraad Uit de Algemene Kerkenraad
'De Protestantse gemeente te Vlaardingen wil een thuis zijn voor mensen in hun diversiteit en eigenheid die vanuit het geloof in God (Vader, Zoon en Heilige Geest) verlangend uitzien naar ontmoeting met de ander.'

Vanuit bovenstaande visie zoals deze is weergegeven in het rapport ‘Bouwen op Goede Grond’ zijn er in de afgelopen maanden gesprekken geweest met de gemeenteleden die ruimte vragen voor een eigen vierplek voor jeugd, jongeren en jonge gezinnen.
Dit verlangen is mede tot stand gekomen op basis van het al genoemde rapport.

Uit de interviews met 'de wijzen' komt onder andere naar voren dat er behoefte is aan plekken waar geëxperimenteerd kan worden met nieuwe en aantrekkelijke vormen van kerk-zijn.

Project Noorderlicht
In een vroeg stadium en gelijktijdig met het tot stand komen van het rapport zijn er contacten ontstaan met het project Noorderlicht in Rotterdam.
Het Noorderlicht biedt een programma aan om de doelgroep te bereiken die de laatste jaren in onze wijken wordt gemist. Daarbij staat in hun doelstelling dat zij nadrukkelijk de verbinding zoeken metde plaatselijke protestantse gemeente en deze ook willen behouden en ondersteunen.

Wij zijn dan ook blij en dankbaar dat we kunnen aangeven dat aanstaande zondag 5 februari 2023 de eerste dienst van start kan gaan in de Windwijzer om 11:00 uur.
Als AK vinden wij dat investeren in het project Noorderlicht uitermate belangrijk en wenselijk is voor een kansrijke toekomst voor de Protestantse Gemeente Vlaardingen.
Van onze kant willen wij doen wat in ons vermogen ligt om te komen tot een vruchtbare en respectvolle samenwerking.

Namens de Algemene kerkenraad
Cees Oosterom, voorzitter AK