Donderdag 10 oktober: leerhuis over LHBTIQ+ Donderdag 10 oktober: leerhuis over LHBTIQ+
Oktober is in Vlaardingen de Roze Maand. Een thema maand met expliciete aandacht voor LHBTIQ+, georganiseerd door o.a. Vlaardingen Regenboogstad, Kade 40, de Stadsgehoorzaal en de Kroepoekfabriek. De Protestantse Gemeente te Vlaardingen participeert ook in deze maand, met een filmavond in de Windwijzer op vrijdag 4 oktober (17.30 u.-22.00 u.) en een Roze Viering in de Bethelkerk op 20 oktober om 10.00 uur. In het kader van de Roze Maand willen we een leerhuis organiseren over LHBTIQ+.

Waarom een leerhuis? Hierom:
Als het gaat om thema’s die te maken hebben met gender-  of seksuele identiteit en diversiteit, bestaan er in de kerk uiteenlopende gedachten en meningen. Soms zijn de verschillen in opvatting zo groot, dat ze onoverbrugbaar lijken. Er zijn mensen die op grond van de Bijbel en hun geloof moeite hebben met dit thema. Er zijn ook mensen die die op grond van de Bijbel en hun geloof moeite hebben met het feit dat er mensen zijn die er moeite mee hebben.

Er zijn veel mensen die het ingewikkeld vinden om het gesprek hierover aan te gaan.
Misschien vraagt u zich af: is een gesprek hierover dan echt nog nodig in deze tijd?
Misschien vraagt u zich juist af: is de kerk wel de plek waar dit onderwerp thuishoort?
Op beide vragen is het antwoord wat ons betreft: Ja.

Ja, het is nodig. Het is een gespreksonderwerp waar we niet omheen kunnen en waar we ook niet om heen willen, simpelweg omdat we - ook in de kerk- te maken hebben met mensen die zich identificeren als lid van de LHBTIQ+ gemeenschap of naasten hebben die dat doen. En omdat er mensen zijn die hiermee – op welke manier dan ook- worstelen.
Ja, een gesprek over LHBTIQ+ tussen mensen die heel verschillend denken kan alleen plaats vinden op een veilige plek, en de kerk zou zo’n veilige plek moeten zijn.
Daarom organiseren we op donderdag 10 oktober een leerhuis, waarvoor we ds. Fred Blokhuis hebben uitgenodigd. Hij is predikant in de Nederlands Gereformeerde Kerk in Maassluis, is bekend en betrokken bij dit thema en heeft dergelijke avonden eerder geleid.  Aan de hand van de bijbel neemt hij ons mee in deze thematiek.

Iedereen is welkom. Het doel van de avond is niet om iemand van mening te doen veranderen, te bekeren of te veroordelen. Het doel is dat het thema bespreekbaar wordt gemaakt. Daarbij staat respect voor elkaar voorop.

Wanneer: donderdag 10 oktober
Hoe laat: 19.30 u inloop, 20.00u start
Waar: Kerkcentrum Holy

Van harte welkom!